Newsy

Superszybka sieć 5G uwarunkuje rozwój motoryzacji. Zapewni kierowcom nie tylko bezpieczeństwo, lecz także przyjemność jazdy

2019-08-05  |  06:00

Dzięki stukrotnemu zwiększeniu prędkości przesyłu danych wdrożenie sieci 5G pozwoli bezpiecznie nawigować samochodami autonomicznymi. Już dziś powstają rozwiązania gotowe do pracy w tym standardzie, a producenci aut coraz śmielej otwierają się na ideę aut połączonych. Dzięki łączności z infrastrukturą, innymi użytkownikami i internetem jazda samochodem stanie się nie tylko bezpieczniejsza, lecz także przyjemniejsza. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, takich jak asystenci głosowi.

– Obecne modemy pracujące w standardzie 4G/5G umożliwiają dostęp do internetu i danych w chmurze, dzięki czemu możemy korzystać w pojeździe z usług informacyjno-rozrywkowych czy nawigacji. Poprzez zastosowanie rozwiązania CV2X modem umożliwia połączenie samochodu z otoczeniem, czyli np. z innymi samochodami czy elementami infrastruktury. Obecnie przyczynia się to do poprawy bezpieczeństwa, zaś w przyszłości ułatwi jazdę pojazdami autonomicznymi – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Maged Zaki z Qualcomm Technologies.

CV2X (z ang. vehicle-to-everything communication) wykorzystuje mobilne sieci komunikacyjne do dzielenia ogromnej liczby danych w czasie rzeczywistym z pojazdem, infrastrukturą, innymi pojazdami i pieszymi. Nad wykorzystaniem tej technologii i sieci 5G w samochodach, zwłaszcza autonomicznych, pracuje już m.in. Hyundai Mobis wraz z KT Corp. Opracowują oni technologię, która będzie gromadziła informacje o ruchu drogowym za pomocą różnych czujników zamontowanych w autonomicznym pojeździe i wyodrębniała kluczowe informacje, które wpłyną na jazdę. Te będą wysyłane na serwer informacji o ruchu drogowym w celu opracowania na ich podstawie specjalnych komunikatów.

Na rewolucję 5G w motoryzacji gotowy jest także Qualcomm.

– Zakładamy, że pierwsze pojazdy wyposażone w technologię 5G pojawią się na rynku do 2022 roku. Opracowana przez nas platforma zostanie zamontowana w pojazdach już w 2021 roku. Wcześniej jednak planujemy wdrożenie technologii C-V2X, która ułatwi nam przejście z rozwiązań 4G na 5G w zastosowaniach ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa. Zakładamy, że technologia ta pojawi się na drogach w 2020 roku. Ponadto Ford ogłosił, że od 2022 roku wszystkie pojazdy produkowane przez koncern w Stanach Zjednoczonych będą wyposażone w technologię CV2X – zapowiada Maged Zaki.

Sieć 5G zmieni jednak nie tylko obecny sposób prowadzenia pojazdów, lecz także autonomiczną jazdę w przyszłości. Technologia 5G będzie wpływała na sposób kierowania pojazdami. Liczne technologie wspomagające sprawią, że jazda stanie się nie tylko bezpieczniejsza, lecz także przyjemniejsza. Zastosowanie dodatkowych kamer oraz rozwiązań technologicznych umożliwiających połączenie pojazdu z otoczeniem zwiększy poziom bezpieczeństwa i pozwoli na uchronienie się przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. Już teraz podobne systemy instalowane są w samochodach.

Najnowsze auta rozpoznają znaki drogowe, dzięki tempomatowi adaptacyjnemu utrzymują prędkość za jadącym przed nimi samochodem, a nawet potrafią rozpoznać zmęczenie kierowcy za pomocą zainstalowanych kamer. Z kolei system kamer 360 pozwala obserwować otoczenie.

– Opracowaliśmy niezwykle efektywny chip, który po zamontowaniu w pojeździe obsługuje wszystkie wyświetlacze czy kamery. Możemy zainstalować kamerę wewnątrz samochodu, która będzie monitorować kierowcę, kontrolując, czy jest on dostatecznie skupiony na drodze. Można również umieścić kamery na zewnątrz pojazdu, dzięki którym zarówno kierowca, jak i pasażerowie z tyłu pojazdu będą mogli obserwować otoczenie na wyświetlaczu umieszczonym przed nimi – opowiada ekspert.

Obecnie do pełnego wykorzystania inteligentnych systemów w samochodzie niezbędny jest człowiek. W przyszłości systemy te będą w pełni autonomiczne, dzięki przełomowej szybkości transmisji danych bez praktycznie żadnych opóźnień w odbiorze sygnałów. Sieciowe programy nawigacyjne 4G oferowane obecnie przez przewoźników i firmy IT potrzebują od kilku do nawet kilkudziesięciu minut, aby zaktualizować mapę i przeliczyć trasę. Korzystając z sieci 5G, która jest 100 razy szybsza, możliwe będzie odzwierciedlenie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.

Usługi w chmurze będą obejmowały także m.in. aktualizacje oprogramowania czy nawet realizację zdalnych usług diagnostycznych. Umożliwią słuchanie muzyki z serwisów streamingowych, zapewnią dostęp do interesujących informacji oraz otworzą nowe możliwości w zakresie nawigacji, takie jak implementacja rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, a także sztucznej inteligencji.

Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie do naszych samochodów wirtualnej asystentki Alexy, która ułatwi nawigację, wyszuka potrzebne treści czy też wskaże wybrane miejsce lub restaurację, do których chcemy się udać – zapowiada Maged Zaki.

Qualcomm jeszcze w tym roku chce stworzyć referencyjny projekt samochodu wyposażonego w ujednoliconą platformę komunikacyjną. Firma przedstawi również swoją wizję pojazdu przyszłości pracującego przy zastosowaniu modemu  Snapdragon. Ten natomiast oferuje szereg możliwości, w tym również opartych na sztucznej inteligencji, zarządzaniu grafiką i większej liczbie rozwiązań informatycznych zapewniających nowe funkcje w pojeździe.

Najnowszy raport SNS Telecom & IT wskazuje, że globalne wydatki na technologię komunikacyjną V2X osiągną wartość 1,2 mld dol. rocznie do końca 2022 roku. Do tego momentu połączonych z siecią będzie już prawie 6 mln samochodów na całym świecie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Infrastruktura

Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych

Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.