Newsy

Słuchawki stają się coraz bardziej smart. Producenci oferują także najnowszą technologię dźwięku 3D

2018-11-23  |  06:00

Studyjna jakość dźwięku, redukcja hałasu czy odtwarzanie muzyki w odległości do 10 metrów od połączonego ze słuchawkami urządzenia – rynek słuchawek i sprzętu dźwiękowego dynamicznie się rozwija. Słuchawki stają się coraz bardziej inteligentne. Służą już nie tylko do odtwarzania muzyki, lecz także do komunikowania się z otoczeniem czy aktywowania i używania sztucznych asystentów w smartfonach. Producenci rozwijają też technologię dźwięku 3D.

– Na rynku słuchawek wszystko zmierza w kierunku smart. Urządzenia, którymi posługujemy się na co dzień, są coraz mądrzejsze i słuchawki też wpisują się w ten trend. Będą nie tylko służyć do odtwarzania muzyki, ale też do komunikowania się z otoczeniem, do odbierania i wykonywania połączeń, do aktywowania i używania asystentów w smartfonach, jak Apple Siri. Będą też wspierane dodatkowymi aplikacjami z różnymi zaawansowanymi funkcjami. Podsumowując można powiedzieć, że wszystko zmierza w kierunku smart – mówi w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Edward Popławski z Sennheiser Polska.

Innowacje sprawiają, że słuchawki są coraz częściej wyposażone w systemy eliminujące hałas. W warunkach laboratoryjnych naukowcom udało się stworzyć system aktywnego tłumienia dochodzących z zewnątrz dźwięków. Zwykłe słuchawki wyposażone w tego typu rozwiązanie nie są tak skuteczne, ale zasada działania jest podobna – mikrofony wbudowane w słuchawki rejestrują dochodzące z zewnątrz odgłosy, a następnie słuchawki generują dodatkowe fale dźwiękowe o odwrotnej amplitudzie i w ten sposób tłumią oryginalny hałas. Słuchawki Momentum True Wireless od Sennheiser przerywają też odtwarzanie, gdy tylko wyjmiemy je z uszu. 

Najnowszym trendem na rynku słuchawek jest technologia trójwymiarowego dźwięku.

– Pracujemy nad zaawansowanymi rozwiązaniami takimi jak dźwięk 3D w naszej technologii Ambeo. Łączymy nagrywanie i odtwarzanie dźwięku w jednej konstrukcji, w słuchawkach np. Ambeo Smart Headset. Technologia polega na jednoczesnym renderowaniu i odtwarzaniu dźwięku, de facto na zmyleniu naszych zmysłów słuchu. W grę wkracza fizyka i to, w jaki sposób my tą falę dźwiękową zakodujemy i w jaki sposób tą falę dźwiękową odbiorą nasze uszy i później dekoduje nasz mózg – tłumaczy Edward Popławski.

W technologii dźwięku 3D mikrofony przechwytują zazwyczaj niesłyszalne różnice w czasie, głośności oraz brzmieniu, gdy dźwięki docierają do uszu z różnych kierunków. Po odtworzeniu w słuchawkach można odnieść wrażenie, że znalazło się w samym centrum wydarzeń – dochodzący dźwięk jest tak realny, jakby użytkownik znajdował się np. w samym sercu dżungli czy ruchliwej metropolii. Efekt mogą pogłębić np. gogle wirtualnej rzeczywistości w grach komputerowych.

– Dzięki technologii dźwięku 3D jesteśmy bardziej wciągnięci w to, co się dzieje np. na ekranie czy w grze komputerowej, czy słuchając muzyki – wymienia przedstawiciel Sennheiser Polska.

Sennheiser, firma dotąd kojarząca się niemal wyłącznie ze słuchawkami, planuje wejść w zupełnie nowy dla siebie segment. Konkurencję chce zaskoczyć trójwymiarowym efektem dźwięku.

– Pracujemy także nad zupełnie nowym dla nas produktem, czyli soundbarem i tutaj wkraczamy w odtwarzanie dźwięku 3D w soundbarze. Technologia która była wcześniej dostępna wyłącznie dla profesjonalistów, za chwilę może zawitać do domu zwykłego Kowalskiego – przekonuje ekspert.

Według Transparency Market Research, globalny rynek dźwięku 3D ma do 2026 r. osiągnąć wartość blisko 14,5 mld dol. Z kolei według TechSci Research, rynek bezprzewodowych słuchawek w ciągu najbliższych 5 lat będzie rósł w tempie 11,5 proc. średniorocznie.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Edukacja

Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.