Newsy

Problemy związane z ochroną środowiska należy rozwiązać w ciągu najbliższej dekady. Pomóc mogą innowacyjne projekty i nowe technologie powstające także w Polsce

2018-12-27  |  06:00

Według ekspertów problemy i wyzwania związane ze środowiskiem, takie jak zanieczyszczenie i zaleganie plastiku, globalne ocieplenie czy zwiększona emisja dwutlenku węgla, powinny być rozwiązane w ciągu najbliższej dekady. Pomóc mogą w tym najnowsze technologie, dzięki którym coraz więcej zużywanych materiałów można zawrócić do obiegu, tworząc gospodarkę obiegu zamkniętego. Wdrożenie jej w skali światowej może przynieść gospodarce zyski rzędu biliona dolarów. Niezbędna jest jednak szybsza komercjalizacja projektów związanych z ochroną środowiska.

– Dzisiaj ludzie i nasza cywilizacja musi się zmierzyć z bardzo wieloma problemami, takimi jak zanieczyszczenie środowiska, globalne ocieplenie, coraz większa emisja dwutlenku węgla do atmosfery czy zalegający właściwie wszędzie plastik. To są wyzwania, z którymi musimy sobie poradzić nie w perspektywie kolejnych stu lat, tylko w perspektywie kolejnej dekady, może nawet szybciej. Technologie są w stanie pomóc w tym, żeby świat był trochę mniej zanieczyszczony i żeby to myślenie proekologiczne było coraz bardziej stosowane i są takie projekty, także w Polsce – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Martyna Sztaba, współzałożycielka Syntoil.

Komercjalizacja nowych technologii związanych z recyklingiem czy wytwarzaniem lub wykorzystaniem ekologicznych materiałów jest bardzo istotna. W laboratoriach powstaje bardzo wiele projektów, ale na rynek wciąż trafia niewiele z nich. Polska firma Handerek Technologies opracowała metodę wytwarzania paliwa z plastikowych odpadów. Produkowane w ten sposób paliwo nie różni się pod względem jakości od zwykłej benzyny czy oleju napędowego. Na całym świecie powstaje coraz więcej projektów proekologicznych.

W Polsce i na świecie realizowanych jest też wiele projektów związanych z wytwarzaniem ekologicznych materiałów tekstylnych.

– W Orange Fibre produkują tkaninę ze zużytych łupinek, które zostają po produkcji soku pomarańczowego. Kolejny projekt, czyli Ubrania do oddania, to jest polski projekt, gdzie można oddać swoje ubrania. Twórcy współpracują z sortowniami, a ubrania są przerabiane na inne rzeczy, nazywamy to upcyklingiem. To jest dodawanie dodatkowej wartości do tego, co akurat recykling ujemy – tłumaczy Martyna Sztaba.

Polski start-up Bio2materials z kolei produkuje sztuczną skórę z wytłoczyn jabłek, które zostały po produkcji soku jabłkowego. Pomysł na wykorzystanie odpadów z jabłek zrodził się z faktu, że Polska jest bardzo dużym producentem zarówno jabłek, soku jabłkowego, jak i innych produktów z tych owoców.

– Tych projektów na świecie jest coraz więcej, sprzyja temu trend, który nazywa się circular economy, czyli gospodarka obiegu zamkniętego i coraz więcej projektów na całym świecie korzysta z tej drogi. To jest też jeden z trendów, który UE wskazała jako jeden, który jest nie do ominięcia, tzn. wszystkie projekty powoli będą się przestawiać na taki sposób myślenia – mówi ekspertka.

Z badania przeprowadzonego przez Ellen MacArthur Foundation z McKinsey & Co. wynika, że przejście na modele gospodarki o obiegu zamkniętym może spowodować uwolnienie biliona dolarów w globalnej gospodarce.

Według ONZ, jeżeli nie zmniejszy się ilość plastikowych odpadów trafiających do mórz i oceanów, to do 2050 roku masa plastiku przewyższy masę ryb żyjących w tych zbiornikach. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.