Newsy

Postęp technologiczny może pomóc skutecznie chronić środowisko i życie ludzi. Wyzwaniem jest zmiana podejścia do nowych technologii

2018-12-11  |  05:55

Najnowsze technologie coraz szybciej stają się dostępne dla szerokiej rzeszy odbiorców, lecz wyzwaniem stojącym przed współczesną cywilizacją jest to, by posługiwać się nimi umiejętnie i wykorzystywać tak, by odpowiadały na potrzeby cywilizacji i środowiska  naturalnego. Postęp technologiczny pozwala np. na skuteczniejsze przeprowadzanie akcji ratunkowych w przypadku katastrof. Z kolei zwiększona świadomość konsumentów skutkująca zmianami w ich oczekiwaniach wymusza na podmiotach gospodarczych zwrot w kierunku tworzenia w zgodzie z naturą.

Zdaniem specjalistów zajmujących się projektowaniem, sprawą kluczową dla skutecznego wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju jest to, by zmienić podejście do pojmowania postępu technologicznego i nowych technologii. Nie powinny się one stawać celem same w sobie, lecz stanowić narzędzia służące do realizacji ambitnych założeń, takich jak chociażby ochrona środowiska naturalnego.

– Podejście ekologiczne było wcześniej czymś niszowym, a przecież jest ono kluczowe dla życia ludzi. Nadal zresztą jesteśmy niewystarczająco na to nastawieni, pozostało wiele do zrobienia, szczególnie w zakresie edukacji, ekologii i walki z globalną katastrofą, jaką są zmiany klimatyczne, a projektowanie odgrywa tu większą rolę niż wielu ludziom się wydaje – przekonuje HartmutEsslinger, niemiecki projektant i wynalazca, a zarazem właściciel firmy Frog Design, który zasłynął jako twórca filozofii projektowania „Snowwhite” opracowanej dla Apple. Współpracował on również m.in. z Sony.

Przykładem wykorzystania dostępności technologii w służbie człowiekowi mogą być natomiast chociażby działania Organizacji Narodów Zjednoczonych. Frog Design wspólnie z  Biurem ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (UN OCHA) opracowały Humanitarian Data Exchange (HDX), platformę, która umożliwia pracownikom z ONZ, organizacji pozarządowych, rządu i uniwersytetów radykalną poprawę udostępniania danych w ekstremalnych sytuacjach. HDX zapewnia zestandaryzowany sposób udostępniania pracownikom pomocy istotnych danych dotyczących ofiar, ocen uszkodzeń i infrastruktury. 

Standardy danych opracowane przez UN OCHA sprawiają, że platforma jest skalowalna i łatwa w użyciu. Oznacza to, że ​​pracownicy mogą zarówno przesyłać nowe dane, jak i interpretować istniejące informacje. Rozwiązanie, które oparte jest o otwarte dane może zrewolucjonizować pomoc w przypadku katastrof, a tym samym pozwolić uratować życie wielu osób.

– Technologia to zawsze tylko narzędzie. Musimy nauczyć się, jak lepiej sobie z nią radzić, bo niezależnie od tego, z jakiej technologii korzystamy, to my, jako ludzie, powinniśmy z niej korzystać, a nie podporządkowywać się jej. Wiele osób powie, że nie rozumie, na czym to polega. To jest jedno z prawdziwych wyzwań – musimy dążyć do większej przystępności technologii, ale najpierw ludzie muszą ją opanować, a potem przejść do następnego etapu – twierdzi HartmutEsslinger.

Według Elona Muska, właściciela firm Tesla i SpaceX, każdy produkt wymagający instrukcji obsługi jest wadliwy. Twórcy nowych urządzeń technologicznych powinni zatem stawiać na to, by ich obsługa była intuicyjna. Z raportu Design in Tech wynika, że firmy technologiczne wykazują obecnie bardzo wysoki popyt na specjalistów w dziedzinie designu. Firmy takie jak Facebook, Google i Apple osiągnęły wzrost zatrudnienia takiego personelu o 65 proc. w ujęciu rok do roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.