Newsy

Pierwszy smartfon 5G trafia do sprzedaży w Polsce. Wciąż jednak brakuje infrastruktury, a na nowe, innowacyjne usługi potrzebne jest większe wsparcie rządu

2019-07-26  |  06:00
Mówi:Aleksandra Musielak
Funkcja:ekspert ds. rynku cyfrowego i telekomunikacyjnego
Firma:Konfederacja Lewiatan
  • MP4
  • 5G to już teraźniejszość. Do sprzedaży trafia właśnie pierwszy smartfon z obsługą sieci nowej generacji.  Budowana jest także infrastruktura, która pozwoli wykorzystać możliwości 5G. Wdrożenia nowej technologii pozwolą na rozwój szeregu usług mobilnych, także z zakresu służby zdrowia. Już dziś, m.in. w Chinach na telemedycynę otwiera się coraz więcej placówek, również szpitalnych. Polska sieć 5G, zdaniem specjalistów, potrzebuje jednak dużo większego wsparcia w opracowywaniu innowacyjnych inicjatyw niż obecnie zakłada rząd.

    Rozwój sieci 5G może mieć wpływ na rozwój wielu branż. Superszybki internet pozwoli na znaczną popularyzację multimediów tworzonych w jakości 4K, 8K oraz 360 stopni. Dzięki dużo większej przepustowości filmy w tej technologii będzie można oglądać wygodnie w streamingu, np. za pośrednictwem smartfona. Pierwszy krok wykonało chińskie Huawei. Zaprezentowany już w Polsce model Mate 20 X (5G) obsługuje sieć nowej generacji, choć wciąż nie ma infrastruktury, która zapewnia łączność 5G. Obecnie rozwiązania te są testowane przez operatorów sieci komórkowych.

    – 5G ma szansę stać się wehikułem rozwoju nowych, innowacyjnych usług i będą to usługi, które rozwijać się będą w bardzo różnych obszarach. Począwszy od mediów i rozrywki, poprzez samochody autonomiczne, a skończywszy na nowoczesnych usługach telemedycyny, e-zdrowia – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Aleksandra Musielak, ekspert ds. rynku cyfrowego i telekomunikacyjnego w Konfederacji Lewiatan.

    Z badania ankietowego przeprowadzonego wśród lekarzy z Korei Południowej przez branżowy portal Intermd wynika, że 68 proc. z nich uważa, że rozwój sieci 5G zmieni oblicze telemedycyny. Lekarze kojarzyli ją natomiast najczęściej z konsultacjami wideo (58 proc.). Co ciekawe, aż 61,4 proc. z nich było przeciwnych idei wykorzystywania technologii informacyjnej do zapewnienia opieki zdrowotnej na odległość.

    Tymczasem w Chinach szpitale zachęcane są przez rząd do poszerzania wachlarza usług online, takich jak konsultacje czy analiza wyników badań. Działający w Pekinie China-Japan Friendship Hospital buduje swoją wersję online. Diagnozowane za jej pośrednictwem są niektóre choroby, można także wydawać e-recepty. Wiele chińskich szpitali ma też swoje aplikacje mobilne, dzięki którym pacjenci mogą zarejestrować się na spotkanie online. Jednocześnie  opracowano platformy do łączenia zasobów z różnych szpitali w celu jeszcze większego usprawnienia wizyt.

    Aby w Polsce innowacyjne usługi mogły się rozwijać w dynamicznym tempie potrzebne są znacznie większe środki. Rządowa strategia wdrożenia 5G w Polsce zakłada zapewnienie Ministerstwu Cyfryzacji finansowania rozwiązań systemowych oraz prawnych do 2023 roku. Szacunkowa kwota, jaka zostanie przeznaczona na ten cel to 10-15 mln złotych.

    – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polska Fundacja Rozwoju przeznaczają środki budżetowe, ale także unijne na uruchomienie nowych, innowacyjnych usług. Proponujemy, żeby te środki zostały zwiększone dwukrotnie – postuluje Aleksandra Musielak.

    Zgodnie z danymi zawartymi w Ericsson Mobility Report z sieci 5G do 2022 r. będzie korzystać 540 mln użytkowników. Dominującymi regionami staną się Ameryka Północna i Azja Wschodnia.

     

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Energia i klimat dla samorządów lokalnych

    XXXI Welconomy Forum in Toruń

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Bankowość

    Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach

    Sektor bankowy będzie w nadchodzących kilku latach jednym z największych beneficjentów wykorzystania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego na szeroką skalę – prognozuje SAS. Eksperymentowanie i poszukiwanie rozwiązań w tym obszarze jest zatem niezwykle istotne, aby wykorzystać potencjał w pełni. Właśnie zakończył się Globalny Hackaton ING, w którym wzięło udział ponad 2,6 tys. programistów i koderów z całego świata. – W ING ciągle stawiamy sobie nowe wyzwania i szukamy sposobów na udoskonalanie naszych procesów. Dzięki takim inicjatywom jak ta możemy eksperymentować, tworzyć nowe rozwiązania, wymieniać się wiedzą i inspirować  mówi Sławomir Soszyński, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego odpowiedzialny za Pion Tech i bezpieczeństwo IT.

    Transport

    Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie

    Tylko 17 proc. samochodów elektrycznych sprzedawanych w Europie to pojazdy kompaktowe z tańszego segmentu B – wynika z raportu organizacji Transport & Environment (T&E). W latach 2018–2023 w segmencie kompaktowym (A i B) wprowadzono jedynie 40 modeli w pełni elektrycznych w porównaniu do 66 modeli dużych i luksusowych (D i E). Koncentracja na dużych samochodach premium sprawia, że średnia cena aut elektrycznych jest wciąż wysoka, a producenci hamują w ten sposób masowe wejście pojazdów elektrycznych na rynek.

    Ochrona środowiska

    Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

    Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.