Mówi: | Dariusz Walczak |
Firma: | Lopi |
Konsultacje społeczne przenoszą się do sieci. Nowa internetowa platforma pozwala mieszkańcom kontaktować się z samorządami i wyrażać opinie
Coraz bardziej zwiększa się dostępność cyfrowych usług w administracji publicznej. Projekt mDokumenty pozwala m.in. potwierdzić swoją tożsamość za pomocą smartfona, a większość spraw z urzędami można już załatwić za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Cyfrowa transformacja wchodzi także do samorządów. Platformy internetowe coraz częściej służą do wymiany informacji między mieszkańcami a władzami samorządowymi i urzędami. Świetnie sprawdzają się np. w zbieraniu opinii o zagospodarowaniu danego terenu, a także przy obsłudze budżetu obywatelskiego. Polski startup stworzył platformę, dzięki której mieszkańcy mogą wypowiadać się w ważnych dla nich kwestiach.
– Stworzyliśmy platformę internetową do usprawniania komunikacji między mieszkańcami a władzami miast, dzięki czemu mieszkańcy mogą wypowiadać się na ważne dla nich tematy w dowolnej chwili, poprzez narzędzia internetowe takie jak ankieta oraz dyskusje, wykorzystujące dodatkowe funkcje, takie jak mapy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Dariusz Walczak ze startupu Lopi.
Tradycyjnie organizowane konsultacje społeczne, czyli spotkania samorządów z mieszkańcami, na których dyskutowane są np. plany zagospodarowania przestrzennego, organizowane są coraz rzadziej. Dyskusja przenosi się do Sieci, a forum do wyrażania swoich opinii przez mieszkańców stają się internetowe platformy, takie jak Lopi. Narzędzie służyć ma także do zbierania i analizy lokalnej wiedzy na temat życia mieszkańców, takiej jak sposób odpoczywania, podróżowania czy wykonywania zakupów, w celu lepszego zarządzania miastem.
– Najważniejszym i najczęstszym zastosowaniem jest wspomaganie procesu planowania przestrzennego, gdzie mieszkańcy mogą się wypowiedzieć na temat planów zagospodarowania. To najczęstszy przypadek, ale robimy również inne wdrożenia, np. badania dotyczące gospodarki komunalnej czy badania odnośnie ustawy reklamowej, czy transportu w mieście - tematyka zależy od problemu występującego na danym obszarze – przekonuje Dariusz Walczak.
Przykładem platformy służącej do zbierania propozycji w ramach budżetu obywatelskiego może być serwis Idea Kielce. W stolicy województwa świętokrzyskiego konsultacje społeczne odbywają się za pośrednictwem specjalnie stworzonej strony internetowej, poprzez którą mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje do budżetu. Co więcej, strona umożliwia również głosowanie na zgłoszone i zatwierdzone inwestycje. Ogłaszane są na niej wyniki każdej edycji budżetu obywatelskiego. Idea Kielce jest również miejscem przeprowadzania innych konsultacji społecznych, np. związanych z koncepcją budowy przebiegających przez miasto dróg.
– To się wpisuje w ideę smart city, również w ideę e-demokracji, staje się to coraz bardziej popularne, ludzie chcą się wypowiadać, chcą aby ich głos miał znaczenie. Jest to popularny trend, w Polsce możemy zaobserwować to na przykładzie budżetów obywatelskich, praktycznie większość dużych miast już takie konsultacje przeprowadza, myślimy, że kolejne będą właśnie dotyczyły przestrzeni miejskiej, więc mamy nadzieję na taki sam wzrost popularności jak w przypadku budżetów obywatelskich – twierdzi ekspert.
Lopi ma już na koncie około 30 wdrożeń w polskich miastach. Twórcy chcą także rozszerzyć swoją działalność na kraje europejskie i Stany Zjednoczone.
Według analityków MarketandMarkets, globalny rynek platform do komunikacji opartych na chmurze osiągnie wartość prawie 4,5 mld dol. w 2021 roku.
Czytaj także
- 2024-03-26: Empatii można się nauczyć przez obserwowanie innych empatycznych osób. Środowisko społeczne może też wpłynąć na jej utratę
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-19: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Przygotowywałam się do finału Miss World w Indiach półtora roku. Zgodnie z ideą konkursu skupiłam się na projektach społecznych i charytatywnych
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2024-02-16: Tegoroczne wybory na świecie pod ostrzałem dezinformacji i deepfake'ów. Badacze z USA przygotowali mapę źródeł szkodliwych treści
- 2024-02-05: Polacy przechodzą przyspieszony kurs inwestowania, ale wciąż niewiele wiedzą o rynku kapitałowym. Wypadają pod tym względem gorzej niż Czesi i Słowacy
- 2024-02-05: Rosja przygotowuje się do marcowych wyborów prezydenckich. Po wygranej Putina bardzo prawdopodobna jest kolejna mobilizacja wojenna
- 2024-02-06: Osoby kłamiące odczuwają satysfakcję, gdy ich kłamstwo nie wyjdzie na jaw. Mają jednak niższą samoocenę i gorsze samopoczucie
- 2024-01-30: Zatajanie negatywnych informacji o sobie może być dużym obciążeniem psychicznym. Reakcja odbiorcy na wyjawiony sekret zwykle jest łagodniejsza niż oczekiwana
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.