Newsy

Jeden współdzielony pojazd to nawet kilkanaście prywatnych aut mniej w centrum miasta. W Polsce trwa boom na carsharing, popularność zyskują też e-hulajnogi

2019-05-22  |  06:00

Popularność systemów wynajmu pojazdów współdzielonych rośnie z każdym kolejnym miesiącem. Na popularności zyskują zarówno wypożyczalnie samochodów, jak i małych pojazdów elektrycznych takich jak rowery czy hulajnogi. Operatorzy tych usług wprowadzają rozwiązania, które mają rozwiązać problem dojazdu na odcinku pierwszej i ostatniej mili, zachęcając do porzucenia prywatnych aut na rzecz zintegrowanego systemu komunikacji publicznej.

– Popularność pojazdów na minuty rośnie z dnia na dzień. One się świetnie zaadoptowały w Polsce, która jest prekursorem, jeżeli chodzi o niektóre pola. Przykład – Innogy go! – 500 elektrycznych BMW, to naprawdę jest bardzo dobry wynik, jeżeli chodzi o świat i Europę. Ludzie coraz częściej korzystają, ale rzeczywiście wszystkie pojazdy na minuty muszą mieć pewną masę krytyczną i pokrycie, żebyśmy mogli łatwiej dojść do takiego auta. Według badań nie powinno to być dalej niż 5 minut piechotą – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Włodzimierz Łoziński, prezes Vooom.

W branżę carsharingu angażuje się coraz więcej wielkich korporacji. Polska Grupa Energetyczna postanowiła zainwestować 15 mln zł w wykupienie 51,47 proc. udziałów spółki 4Mobility, oferującej auta na wynajem w Warszawie i w Poznaniu. Dzięki temu będzie mogła znacząco przyczynić się do rozwoju całej branży. Planuje kilkukrotnie zwiększyć liczebność floty pojazdów i rozszerzyć swoje usługi na kolejne miasta, także te o mniejszym zaludnieniu. W ramach testów uruchomiono już usługę m.in. w Siedlcach, Lądku Zdroju oraz Krynicy Zdrój.

Dynamicznie rozwija się także rynek małych pojazdów na wynajem, który na bieżąco reaguje na zapotrzebowania użytkowników. Dobrym przykładem takich zmian są nowe zasady wypożyczania rowerów miejskich wprowadzone przez władze Poznania. W tym roku miasto zainwestowało w jednoślady z nadajnikami GPS, które można wypożyczyć w aplikacji i pozostawić w dowolnym miejscu, poza stacją dokującą, za niewielką dopłatą. Mają one usprawnić funkcjonowanie komunikacji publicznej i umożliwić mieszkańcom pozostawianie pojazdów jak najbliżej domu czy miejsca pracy, a co za tym idzie – zachęcić ich do pozostawienia samochodów w garażach.

W Poznaniu swój zakres działania rozszerzy także firma Blinkee, która była dotychczas odpowiedzialna za wypożyczanie mieszkańcom skuterów na minuty. Od maja portfolio firmy rozszerzyło się o elektrycznej hulajnogi na wynajem. Tego typu pojazdy zyskują na popularności niemal w całej Polsce. W zeszłym roku do kilku największych miast wprowadziła je firma Lime, a w ślad za nią poszły inne firmy. Na zrewolucjonizowanie systemu transportu publicznego liczy np. firma Quick, która planuje rozstawić w newralgicznych punktach przesiadkowych Gdańska aż 250 hulajnóg elektrycznych.

– Z takich pojazdów korzysta najczęściej pokolenie Y, czyli ci, którzy jeszcze nie zdążyli sobie kupić samochodu, a chcą bardzo aktywnie żyć w mieście. Oni wybierają różne środki transportu, dlatego właśnie powstał Vooom. Tylko w Warszawie są 4 sieci samochodów na minuty, a do tego jeszcze rowery, skutery itd. W związku z tym stwierdziliśmy, że najwygodniej dla tych użytkowników będzie, kiedy będą widzieli wszystkie pojazdy na jednej mapie, zamiast mieć 10 różnych aplikacji – wskazuje prezes Vooom.

Platforma Voom ma wyeliminować największą barierę na rynku współdzielonej mobilności, integrując wszystkie systemy wypożyczania pojazdów, które funkcjonują na danym obszarze. Takie oprogramowanie, jeśli zostanie scalone z systemem komunikacji miejskiej, może zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów na tramwaje czy autobusy. Użytkownik będzie mógł zaplanować przejazd komunikacją miejską oraz pojazdami na minuty, dzięki czemu uda się rozwiązać problem dojazdu na dystansie pierwszej i ostatniej mili.

Za pośrednictwem Vooom już dziś można kompleksowo zaplanować podróż w 12 największych miastach w Polsce różnymi środkami transportu. Najbardziej zaawansowany system wdrożono w Warszawie, gdzie użytkownicy otrzymują do dyspozycji również funkcję śledzenia rzeczywistego położenia autobusów i tramwajów.

Z myślą o pasażerach planujących swoje podróże powstały także inne rozwiązania zachęcające do skorzystania z pojazdów współdzielonych, dostępne u konkretnych usługodawców. Użytkownicy blinkee.city mogą z piętnastominutowym wyprzedzeniem zarezerwować konkretny pojazd, aby mieć pewność, że będą mogli skorzystać ze skutera, zanim do niego dotrą. Podobny mechanizm wprowadził paryski start-up Moov’In.Paris, który pozwala rezerwować pojazdy Renault Zoe.

– Dane z Ameryki i metropolii europejskich są takie, że tam, gdzie ruszyły sieci pojazdów na minuty, szczególnie samochodów, to jeden taki samochód wypycha z centrum miasta od 5 do 15 samochodów prywatnych. One po prostu zostają w garażu, dzięki temu dbamy o środowisko. Współdzielone pojazdy w znakomity sposób poprawiają efektywność i dostępność do komunikacji miejskiej. Kręgosłupem poruszania się w mieście zawsze będzie transport miejski, ale żeby do niego dojechać, wykorzystywane są właśnie pojazdy na minuty. Młodzi ludzie zmieniają swój sposób podróży z dnia na dzień, mimo że codziennie podróżują w to samo miejsce, np. do pracy. Jeżeli świeci słońce, chcą pojechać hulajnogą, a jeżeli pada deszcz, to być może samochodem – zauważa Włodzimierz Łoziński.

Według firmy badawczej Reportlinker, wartość globalnego rynku transportu współdzielonego do 2023 roku wzrośnie do blisko 139 mld dol. W najbliższych latach ma się on rozwijać w tempie ponad 15 proc. w skali roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.