Newsy

Coraz więcej urządzeń AGD można podłączyć do internetu. Inteligentny piekarnik z kamerą pomoże w gotowaniu, a lodówka w przyszłości sama zrobi zakupy

2018-04-09  |  06:00
Mówi:Adam Cich
Funkcja:dyrektor generalny Electrolux w Europie Środkowo-Wschodniej, Rosji i centralnej Azji
  • MP4
  • Sprzęty gospodarstwa domowego coraz częściej stają się inteligentne. W inteligentnym domu znajdziemy już nie tylko zdalnie regulowane kaloryfery i klimatyzację, zamki blokowane z poziomu aplikacji w smartfonie czy telewizor z wbudowanym asystentem głosowym. Do gamy urządzeń podłączanych do Internetu dołączają piekarnik z wbudowaną kamerą i podobnie wyposażona lodówka, która w przyszłości będzie połączona ze sklepem internetowym. Do 2022 roku w przeciętnym domu do internetu będzie wpiętych aż 500 urządzeń.

    Wiele wskazuje na to, że w przyszłości smartfon stanie się centrum zarządzania inteligentnym domem. Już dziś za jego pomocą możemy regulować chociażby centralne ogrzewanie, będąc na drugim końcu Polski. Jednym z najnowszych rozwiązań inteligentnego domu jest piekarnik z wbudowaną kamerą, który także komunikuje się ze smartfonem, ułatwiając proces pieczenia.

    Piekarnik parowy z wbudowaną kamerą i podłączony do internetu, oprócz możliwości podejrzenia gotowanej potrawy, pozwala również za pomocą smartfona na bieżąco regulować temperaturę czy czas pieczenia lub gotowania.

    Za pomocą smartfona możemy obserwować, co się dzieje z potrawą, którą mamy w piekarniku. Możemy na przykład podejrzeć, czy potrawa jest już gotowa. Jest jeszcze kilka innych produktów, działających na podobnej zasadzie, które wprowadzamy na rynek. Automatyczne odkurzacze również mogą być uruchamiane za pomocą telefonu. W przyszłości będą to też pralki, a w dalszej kolejności zmywarki – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux w Europie Środkowo-Wschodniej, Rosji i centralnej Azji.

    Inteligentny piekarnik Elextrolux jest już dostępny na rynku szwedzkim i norweskim. Na rynek polski trafi najprawdopodobniej pod koniec roku. Urządzeniami już dostępnymi i wpływającymi na komfort prowadzenia gospodarstwa domowego są roboty sprzątające. Po przeskanowaniu domu, w którym mają pracować, opracowują system sprzątania, który będzie najbardziej efektywny. Dostępność sprzętu AGD podłączonego do internetu będzie się systematycznie zwiększać.

    Myślę, że brakuje w tej gamie jeszcze lodówki, która będzie mogła łączyć się również ze sklepami internetowymi. Za jej pomocą będziemy mogli robić automatycznie zakupy, a sklepy same będą uzupełniały braki żywności. W naturalny sposób jest to więc kolejny produkt, który pewnie za chwilę wejdzie do grupy produktów connectivity – zapowiada Adam Cich.

    Z przewidywań Gartnera wynika, że do 2022 roku w przeciętnym domu do internetu będzie podłączonych 500 urządzeń. Tymczasem sami producenci potwierdzają, że w ciągu kilku lat, wszystkie urządzenia RTV i AGD będą się łączyły z Internetem.

    Analitycy marketsandMarkets prognozują, że w najbliższych latach średnioroczny wzrost rynku inteligentnego domu będzie oscylował w granicach 13,5 proc., by w 2023 roku osiągnąć wartość 138 mld dolarów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Finanse

    Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

    Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

    Motoryzacja

    Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

    Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

    Ochrona środowiska

    Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne

    Marzec 2024 roku był 10. miesiącem z rzędu, który pobił rekord temperatur w historii globalnych pomiarów dla danego miesiąca roku – wskazują dane Copernicus Climate Change Service (C3S). Średnia temperatura wyniosła 14,14 st. C, czyli o 0,73 st. C więcej niż średnia dla marca z lat 1991–2020. Marzec był też o 1,68 st. cieplejszy niż w okresie przedindustrialnym, do którego odnoszą się globalne cele zawarte w porozumieniu paryskim. Kolejny miesiąc z rekordem ciepła oznacza nasilone zjawiska klimatyczne, również te ekstremalne. 2023 rok był w Europie okresem rekordów w tym zakresie, m.in. największych pożarów, powodzi czy fal upałów – wynika z raportu C3S i Światowej Organizacji Meteorologicznej.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.